Einde van de reis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Einde van de reis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Einde van de reis

Door: Riannevwingerden

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 November 2011 | Sierra Leone, Freetown

Mijn reis zit er bijna op. Ook voor het schip zit de tijd hier in Sierra Leonne er bijna op. 17 november is de laatste operatie. We zijn nu druk met het ontslaan van de patiënten. Niet alle patiënten zijn dan ook uitbehandeld. 2 van onze Day workers Hanah en Haja zijn ook nurses en zij worden nu voor bereid om de wond zorg over te nemen als het schip weg vaart ergens begin december.
De andere Day workers hebben op dit moment nog geen ander baan gevonden en da t geld voor de vele Day workers die op het schip hebben gewerkt vanaf maart dit jaar.
Helga en John hebben nu genoeg geld gespaard om voor 1 jaar te gaan studeren en hopen op een bijbaantje om de studie kosten voor de volgende jaren te kunnen betalen.

Zaterdag 12 november zijn we uitgenodigd bij Juriatu om daar met alle Day workers van de out patiënt een echte Afrikaanse maaltijd te bereiden. Eerst zijn we naar de markt gegaan om vissen, rijst, pepers, zout, cassave bladen en uien te kopen. De kippen waren al gekocht en stonden bij Juriatu’s huis vast aan een touwtje.
Hier mag de vrouw niet de kip zijn keel doorsnijden anders krijgt zij kinderen met rare hoofden, dus de man van Juriatu heeft de kelen doorgesneden van de kippen. Daarna in het hete water zodat de veren geplukt kunnen worden. De cassave bladen van de steeltjes plukken, de pepertjes ontdoen van de steeltjes en dan alles fijn stampen in een houten pot en stamper.
De vissen voorbereiden om te bakken en te koken . Alles wordt gedaan op houtskool buiten. Als het regent kunnen ze in de keuken zitten en koken.
De keuken is niet in het woonhuis maar buiten. In huis is geen stromend water en geen keuken of toilet. Het toilet is ook buiten. Achter een deur is een houten plank, met een gat en deksel, waar de rest blijft geen idee. Op het zelfde straatje aan de ander kant van de het afvoer geultje wordt op zaterdag de was gedaan. Een houten wasbord en zeep, zelfs de schoenen en slippers worden gewassen.
We zijn om 11 uur begonnen met koken en om 14 uur hebben we heerlijk gegeten van al dat lekkers. Er was cassave saus en noten saus en alles lekker pittig vanwege de pepertjes.

Zondag voor de laatste maal naar het Strand en nog even genieten van het lekker warme weer.
Deze keer zijn we met een landrover van Mercy schip gegaan. Lekker ruim zitten niet al te warm airco) eigenlijk dus niks aan, naar River Beach 1. Ook hier weer een prachtig strand en de temperatuur van het water is heerlijk w.s. 28 graden. We zijn met een bootje (meer een vlot) de rivier opgevaren en zagen de mangrove en verschillende soorten vogels. Op onze vraag hoe die vogels heten was het antwoord viseter en bij de volgende vogel was het een grote vis eter. We zagen de krabben uit het water in de wortels van de mangrove klimmen en uiteindelijk kwamen we bij een heldere waterval waar we ff onder moesten staan natuurlijk.
Ondertussen werd onze maaltijd bereid. Deze keer had ik gekozen voor een lobster en de anderen voor inktvis en vis alles met rijst en saus. Het was weer heerlijk. Toen was het weer tijd om terug te gaan naar het schip. Lekker douchen en naar de dienst.
Deze keer sprak de vrouw van Dr. Cary Parker. Zij zijn al 25 jaar op het schip. Het thema was Work as a Worship. Een boeiend verhaal waarbij ze vertelde dat Dr. Cary voor elke operatie zijn werk opdraagt aan God en zegt u bent het waard Heer. Zo is alle werk wat gedaan wordt op het schip een worship en iedereen is nodig.
Op het schip wordt veel aan evangelisatie gedaan want, zo wordt er gezegd wat baat het een mens als hij gezond is en Jezus niet kent. Zo wordt er ook elke dag begonnen met lezen zingen en bidden.
Op de afdelingen komen in de ochtend ook Day workers met drums om te zingen met de patiënten.
2 keer in de week wordt ergens in Freetown of net er buiten de Jezusfilm vertoond. Achter de mercy ships auto wordt een scherm opgehangen waarop de film geprojecteerd wordt\. De plaatselijk dominees en andere plaatselijke kerkelijke werkers zijn er ook en zij vangen de mensen naderhand op
Ik ben er nu wel weer aan toe om naar huis te gaan Ben benieuwd hoe ik het dan weer zal vinden om alleen te wonen en de stilte om heen. Hier is er altijd wel iemand om mee te praten of gewoon erbij te gaan zitten. Wat ik echt niet zal missen is het langzame internet en heb voorlopig wel genoeg rijst gegeten denk ik. Het was een prachtige tijd waarin ik veel lieve mensen heb ontmoet die ik nooit meer zal vergeten.
Groetjes en tot ziens

• 14 November 2011 - 21:03

Annet Verhagen:

Rianne nog een paar enerverende dagen en dan een goede reis naar huis. Het is nog niet steenkoud hier hoor. Ongeveer 10 0C. Ook de zon laat zich regelmatig zien.

Ciao Annet.

• 14 November 2011 - 21:12

Mary:

Rianne,
    Bedankt voor alle mooie verslagen. Ik heb er van genoten. Wat een fantastische ervaring!
    Een hele goede reis naar huis en succes met het weer wennen aan alles hier in Nederland.
    Mary

• 14 November 2011 - 21:24

Nelleke Zwart-thart:

Rianne wat gaat de tijd toch snel, je zit alweer aan de terugreis te denken. Ik weet zeker dat je deze ervaringen en deze plaatjes op je netvlies nooit meer zal vergeten. Goede reis en tot gauw!

• 14 November 2011 - 22:15

Geert:

Met veel plezier je verhalen gelezen en de inhoud meebeleefd, ik vind het jammer dat je naar huis gaat. Toch nog een paar dagen zo mogleijk intens genieten en een goede thuisreis gewenst en ik zie je volgende week dinsdag op ons koor.
    vriendelijke groet Geert

• 15 November 2011 - 06:51

Janita De Man:

Rianne,
    Wat heb ik elke keer met aandacht je berichten gelezen, en ben onder de indruk van de verhalen en belevenissen.
    Bedankt daarvoor, het zal er even omschakelen zijn om weer in Nederland zijn. Veel succes nog de laatste dagen, een goede terugreis, en ik hoop je weer in gezonheid te zien.
    groeten Janita de Man

• 15 November 2011 - 08:33

Piet En Sjanie Mans:

Weer pracht ontroerend verhaal en foto,s. die een mooi beeld geven van je reis. We zullen daar nog van horen als je terug bent.We missen je we zien weer naar je uit.

Goede en veilige terugreis gewenst.

Doei .. Piet en Sjanie

• 15 November 2011 - 09:03

Dick Zwart:

Hoi Rianne,
    Wat een geweldige ervaring moet het geweest zijn om daar in die omstandigheden te 'werken', de andere mentaliteit en de mensen te beleven.
    Deze 'reis' zal je voor altijd bijblijven met indrukken die op je netvlies blijven staan.
    Als je weer terug bent in NL zal je vaak onze levensstijl relativeren...
    Geweldig wat je hebt gedaan!

• 15 November 2011 - 10:10

Nicolette:

hoi Rianne geniet nog eventjes van het prachtige land voordat je naar ons kikkerlandje komt bedankt dat je mooie verhalen en indrukken met ons hebt willen delen we zien je gauw groetjes nicolette

• 15 November 2011 - 11:30

Danielle:

Punk staat je verrassend goed! ;)

• 15 November 2011 - 15:44

Gerda Dijkstra:

Hallo Rianne,
    'k Heb genoten van je reisverslagen, wat een overgang zal het weer zijn.
    Maar je verlangt naar huis begrijp ik, dus misschien valt het dan mee.
    Goede thuisreis en hoop gauw iets van je te horen.
    Liefs Gerda.

• 15 November 2011 - 20:29

Jeannet R:

Hoi Rianne,

Wat gaat de tijd toch snel.
    Wat heb jij je leven verrijkt met deze ervaring zeg!!! Nieuwe mensen ontmoet, geleerd om met weinig middelen de juiste zorg te leveren, nieuwe vrienden (collega`s) gemaakt.
    Rianne wat zal dat weer vreemd zijn om van al deze lieve mensen afscheid te moeten nemen. Ik weet zeker dat jij al deze mensen in je hart zal sluiten. En met al deze ervanringen zal jij zeker weten weer gebruik maken in de toekomst.
    Geniet van de laatste dagen en wens je een goede terug reis toe, En spreek je volgende week wel weer. Oeps (je staat ook bij ons weer ingepland).

Lieve groetjes Jeannet

• 16 November 2011 - 09:18

Marijke Vd Koelen:

Hoi Rianne, ik heb je hele reis gevolgd via deze site. Indrukwekkend! vooral ook de foto's ! Je hebt weer een hele rugzak aan ervaringen opgedaan. Volgende week heb sta je weer ingedeeld in Giessenlanden, dat zal even wennen zijn!
    Een goed terugreis en tot gauw,
    hart. groet van je collega Marijke

• 16 November 2011 - 14:37

David En Jolanda:

Bedankt voor al je mooie verhalen. Heb je er ook een paar bewaard voor thuis?
    Wel thuis en tot gauw weer!

• 17 November 2011 - 13:49

Co Verkerk:

Ha die Rianne,
    Zoals ik je verhaal leest zal je alles daar gaan missen. Zeker als je weer in het koude Nederland bent. Wat rest zijn alle herinneringen en de foto's.Ik denk met veel plezier terug aan onze gesprekken en wandelingen door Freetown. Welkom weer in Nederland en misschien eens tot ziens.

Co

• 18 November 2011 - 08:26

Rob Kamerman COV:

Weer genoten van jouw verslag. Het geeft echt een goede indruk van het land.Het eten ziet er lekker uit. Lijkt me een goed idee om als je thuis bent eens zo'n Afrkaanse maaltijd te maken
    Het zal een hele overgang zijn weer in ons kikkerlandje te zijn. Maar alle belevenissen zullen jou altijd bijblijven. Tot ziens op het koor. Groetjes, Rob

• 20 November 2011 - 07:39

Angeline Van Vlierde:

hoi Rianne, weer welkom thuis in je eigen landje.
    Ben vanmorgen vroeg opgestaan om eens op mijn gemak al je reisverslagen door te nemen, wat een ervaringen heb je mee naar huis genomen.
    Mijn thuissituatie laat het niet toe, maar het lijkt me echt fantastisch om ook zo'n ervaring op te doen.
    Mooie foto's, mooie verhalen en een verrijking in je leven, die je altijd met je mee zult dragen.

Groet van je Rivas collega, Angeline

• 26 November 2011 - 09:13

Leo En Corrie VWdW:

Lieve Rianne,
    Je bent weer in het Gorkumse en wij waren de laatste 2 weken erg druk, dus geen tijd om te reageren. Leo was voor de 1e keer coördinator voor de Alzheimer-collecte en ik was met van alles bezig; de tijd vliegt. Misschien heb jij zelf dat ook wel ervaren daar in Sierra Leone. Het was goed om van jouw leven daar te lezen en ook versteld te staan van wat je er allemaal tegenkwam. Het zal wel ff afkicken zijn, ook om de contacten van daar. In ieder geval heb je een unieke ervaring en alle herinneringen daar aan blijven bij je. Dus nog maar daarvan genieten, alsook van het (luxe) leven hier. WELKOM THUIS!!!
    Liefs van ons en tot gauw. Bye, bye.