De laatste verhalen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu De laatste verhalen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

De laatste verhalen

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 November 2013 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

In de afgelopen weken ben ik naar verschillende Mercy Ships Minestries geweest.
Mersy Ships legt in elk land contact met weeshuizen, kerken en gevangenissen.
Elke week kun je dan intekenen om ergens naar toe te gaan en contact te maken met de bewoners. Ik had graag ook naar het babyweeshuis gegaan maar dat kun je alleen overdag bezoeken en dat laat het werk niet toe omdat het te druk is.
Ik ben wel in de gelegenheid geweest om naar de Sewing Sisters te gaan.
Iemand heeft een soort school op gericht voor jonge meisjes met weinig opleiding en die soms ook al een kind hebben. Ze leren hen daar om kleermaker te worden zodat ze zelfstandig in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. 1 keer per week gaat Mercy Ships daar naar toe om een middagje met ze te handwerken en een verhaal voor te lezen. Het is voor de meiden dan een middagje ontspannen.

Elke zondag dat ik in Pointe Noire was ben ik naar de kerk the Assemblee of God geweest.
Heerlijke diensten, goede band en zangers. De dienst is in het Frans maar werd keurig vertaald in het Engels.
Tijdens de dienst is er een moment dat wie dat wil voor een extra gebed naar voren kan komen zodat ouderlingen met ze kunnen bidden. Op 1 van die zondagen was er een klein jongetjes mogelijk niet ouder dan 6 jaar die ook naar voren kwam en neerknielde. Ik vond dat zo aandoenlijk.

Tijdens de week dat Reni en Elize aan boord waren ben ik samen met hen en een hele groep naar een Weeshuis geweest wat een groot feest is. Het is een weeshuis voor jongens en meisjes tot 18 jaar. Eerst met elkaar zingen, Bijbel verhaal en bidden. Daarna allerlei spelletjes doen met de kinderen. Memorie. Basketbal en touwtje springen, dat was lang geleden maar wel lachen met elkaar.

Ook ben ik naar Het Hope Centre geweest. Het is heel jammer dat het een ½ uur met de auto bij het schip vandaag ligt maar het is een prachtige accommodatie. Het is in wat eens het Polio gebouw is geweest. Ik ben daar geweest toen ze een film draaiden over hoe een Christen moet leven. De film was in het Frans maar de strekking was wel duidelijk. De motivatie van Meryc Ships is niet alleen heling te brengen maar mensen ook te vertellen van de liefde van Jezus.
Ik kwam er veel patiënten tegen die ik 3 keer per week verzorg in de Outpatient, vooral jonge kinderen vliegen dan op je af en willen geknuffeld worden

Er zijn nog meer dingen die Meryc Ships doet. Een conferentie organiseren voor kerkleiders. Een landbouw project, verpleegkundigen en artsen opleiden zodat zij het geleerde op hun wijze weer door kunnen geven op de plek waar zij werken. Achter de schermen gebeurt er meer dan ik zelfs weet.

We zijn met 3 meiden naar de Grande Marché geweest. Daarvoor moesten we een taxi regelen wat goed gelukt is. Een echt Afrikaanse markt met veel lawaai, veel mensen nauwe doorgangen en auto’s die er ook nog langs willen. Heel gezellig en lekker warm. We waren de enige blanken.
Je ziet hier veel westerse kleding en ook nog de traditionele kleding. Er zijn veel winkels waar je de prachtigste stoffen kunt kopen. Er is van alles te vinden ook groenten en vis en er was een kleedje met Mopane Wormen. Deze wormen heeft Danielle eens meegebracht uit Botswana en waren goed te eten. Na de markt weer met de taxi naar La Citronnella voor gebak en thee

Vandaag naar de dienst op de Ward geweest. Geweldig zo als ze kunnen zingen bij begeleiding van 2 grote drums.
Vanmiddag naar het huis geweest van onze Franse verpleegkundige die als vertaalster werkte in de Outpatient en haar gezin ontmoet. Zij werkt nu als school verpleegkundig op een internationale school. Deze week nog werken, allerlei formulieren invullen en handtekeningen verzamelen voor ik weer naar huis kan

Ik wil iedereen bedanken voor de gezellige en lieve reacties. Het afscheid nemen van patiënten, Dayworkers, collega’s en vriendinnen is weer lastig en zal een beetje pijn doen maar het is ook weer fijn om naar huis te gaan

Tot ziens in Nederland



  • 06 November 2013 - 22:26

    Ellie Molenaar:

    Hallo Rianne,
    Bedankt voor de mooie reisverhalen, een heel goede reis terug, en tot ziens

    Hartelijke groeten Ellie Molenaar

  • 06 November 2013 - 23:28

    Dita Kapteijn:

    Hallo Rianne,
    Ik had gereageerd, maar door een verkeerde handeling kwam er een mix van een email naar mijn verzekerings man en de email naar jou, een soepie dus en ik moet naar bed het is tijd.
    Een goeie terugreis nog en ik zeg het wel tegen je.
    Dita

  • 06 November 2013 - 23:40

    Marieke:

    kun je niet nog iets langer blijven? Dan heb je auto nog wat langer (a). Is toch best fijn! :) Haha nee hoor, leuk je weer te zien zondag!! geniet er nog maar flink van daar! Grtz

  • 07 November 2013 - 14:52

    Mary:

    Rianne,

    Dank je wel voor de interessante reisverhalen.
    Je heb weer een boel meegemaakt!
    Goede reis naar huis.
    Tot ziens op het koor.

    Groetjes,
    Mary

  • 07 November 2013 - 16:03

    Corry Marsman:

    hallo Rianne
    leuke verslag wat een verhalen allemaal
    laatste stukje nog en dan weer naar huis
    goede reis terug en ik zie je wel weer
    groet corry

  • 07 November 2013 - 19:21

    Siny Janse:

    Hoi Rianne, gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik begrijp dat je bijna naar huis gaat, we wensen je een goede reis en tot ziens!
    Groet van Cor en Diny Janse

  • 07 November 2013 - 19:28

    Annet:

    Hoi Rianne,

    Wat fijn om nog even jouw laatste belevenissen te lezen voordat je vertrekt. Ik wens je een goede terugreis en kijk er naar uit om je weer te zien en te weten dat je huisje weer bewoond wordt. toch best wel raar wanneer ik er langs fiets. Misschien tot op de leesgroep volgende week woensdag!

    Ciao adios Annet.

  • 08 November 2013 - 08:17

    Annet:

    Ha Rianne,

    Wat een bijzondere tijd weer. Voor we het ons goed realiseerden schrijf je dat je al weer terugkomt.Het was opnieuw indrukwekkend om te lezen. Wat een andere wereld.
    We wensen je een goede reis en komen je vast weer tegen in Gorinchem.

  • 08 November 2013 - 11:16

    Danielle:

    KLinkt leuk! Succes met de laatste loodjes... en tot volgende week (woensdag Daniels promotie?)
    Snel gegaan die weken :)
    Liefs, Danielle

  • 09 November 2013 - 14:51

    Gerda:

    Hallo Rianne,
    Vlug voorbij weer.
    Het was fijn om jouw reisverslagen te lezen.
    Goede reis en veilige thuiskomst en misschien
    hoor ik nog meer verhalen van jou als je weer thuis bent.
    Groetjes Gerda

  • 10 November 2013 - 08:44

    Ellen:

    Genoten van je reisverslag, tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lieve mensen Benin is de volgende bestemming Gr Rianne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 2840
Totaal aantal bezoekers 50473

Voorgaande reizen:

08 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Benin

26 September 2015 - 07 December 2015

Madagascar

28 September 2013 - 09 November 2013

Congo Brazzaville

19 September 2011 - 18 November 2011

Mijn eerste reis naar Sierra leonne

Landen bezocht: