Op de helft - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 November 2015 | Madagascar, Toamasina

Het wordt een stuk drukker in de out patient vooral op maandag, woensdag en vrijdag
Dinsdag en donderdag valt wel mee.
Op maandag, woensdag en vrijdag wordt bij alle patiënten die een plastische chirurgie hebben ondergaan de wond opnieuw verbonden. Vrijdag 23 oktober hadden we maar liefst 48 patiënten, gelukkig niet allemaal voor wondzorg, maar ook voor nacontrole. Veel patiënten kunnen dan ook ontslagen worden en naar huis.
Het communiceren met dayworkers en patiënten blijft een hele uitdaging. Vraag je de ene dag hoeveel dekens iemand heeft zegt hij 2, de andere dag is het maar 1 deken, zoek nu maar uit hoe het zit, hij was in ieder geval van zijn klacht af dat is het belangrijkste

Een uitstapje gemaakt naast Palmarie. Eerst met de boot langs dorpjes een uurtje of wat de rivier bevaren. Op Palmarie kregen we een rondleiding met uitleg over de verschillende medicinale planten en bomen. Palmarie is een 1000 ha groot gebied met allemaal palmbomen. De vruchten kunnen geoogst worden waar dan olie en zeep van gemaakt wordt. Er staan ook bomen waarvan Rafita gemaakt kan worden. Alle bladeren worden met de hand een voor een van hun buiten laag ontdaan en de binnenlaag die overblijft wordt gedroogd en dan heb je rafia.
Het park bij de zeep fabriek zag er mooi uit met veel bloeien de struiken. Het gras wordt met de hand geknipt. Wat een werk.
Aan het eind kregen we kokosmelk te drinken.
De lunch gebruikten we op een soort resort met uitzicht op zee.
Heerlijk vis gegeten en een stukje kip geproefd, ha een kip zonder ingespoten water en met wat vlieguren maar wel smaakvol. Als toetje kregen we Jacksfruit, een hele grote vrucht die wat smaak betreft het midden houd tussen mango en meloen maar behoorlijk taai vruchtvlees. Ik vond het wel lekker.
Tijdens de boottocht ook een paar dorpjes bekeken. Alle huizen zijn van gevlochten materiaal of van houten muren en staan op palen. De ruimte onder het huis is ook bedoeld om de kippen snachts binnen te houden. In de regentijd stroomt het water onder het huis door.
Een familie leeft in een 1 kamerhuis.
Als kinderen trouwen bouwen ze een nieuw huis voor zichzelf, de plaats van het huis wordt aangewezen door het dorpshoofd.

Deze week veel van het schip geweest.
Eerst dinsdag avond uit met heel veel Nederlanders waaronder Arjan en Alize van het Nederlandse Mercy Ships kantoor. Dit om het 25 jarig bestaan van het kantoor te vieren en Arjan en Alize te bedanken voor hun lieve support.
Daarna op vrijdag avond uit met lieve vriendinnen maar Ocean 501 en met taxi terug. Een taxi zonder lichten, was het wel een taxi of een vriend van het restaurant wie weet, in ieder geval waren we veilig om precies 21 uur terug.

En dan een weekendje Mahambo in hotel Hybiscus
Vroeg opstaan, eerst vertrekkende vrienden uitzwaaien en dan met de bus ruim 2 uur rijden, maar dan heb je ook wat. Een leuk huisje vlak bij het strand in een prachtig aangelegd park. Heerlijk lopen over het strand of zwemmen in zee of liggen op een bedje, heerlijk eten lief gezelschap en lekkere weer. Is wel langer dan 2 dagen uit te houden. Geen geluid van de airco of de machines of het vacuüm systeem, maar het geluid van vogels, krekels en de zee.

En dan is het weer maandag en wordt er gewerkt van 8 tot 18 uur, dus denk niet dat het alleen maar feest is. De verhalen zijn soms heel schrijnend. Je zal maar met je zoon ver van huis logeren in het Hope Centrum en je man overlijd en je bent er niet bij om hem te begraven. Zoon en moeder kunnen ook nog niet naar huis omdat de wond nog niet dicht is. Gelukkig hebben we lieve pastorale medewerkers aan boord die dan begeleiding geven.
Tot de volgende keer

• 02 November 2015 - 19:54

Petra Van De Minkelis:

Hoi Rianne, mooi om te lezen dat het je goed gaat. En wat gaat de tijd snel, al weer op de helft. Sterkte bij alle moeilijke dingen die je mee maakt en geniet van de goede en leuke dingen! Hartelijke groet!

• 03 November 2015 - 21:34

Nely Maris:

Ha Rianne

Met belangstelling heb ik je verhaal gelezen. Veel boeiende dingen heb je geschreven. Met de hand het gras knippen ... ?!?

• 03 November 2015 - 23:53

Nina:

Hoi Rianne,
    wat een mooi werk doe je. Wat een verschil met ons westers gedoe. Wat zijn wij toch verwende mensen. Geniet van alle leuke dingen in je vrije tijd!
    groeten, Nina

• 04 November 2015 - 10:29

Danielle :

Leuk om weer te lezen, zeer gevarieerd verhaal.
    Geniet nog van je tweede helft!

Liefs, Danielle

• 05 November 2015 - 16:31

Janny Pierhagen:

Hoi Rianne, ik heb net je verslag voorgelezen aan m'n moeder, en ze vraagt me je zowiezo de hartelijke groeten te doen! Het is mooi om je verhalen over deze zo compleet andere wereld te kezen: beleven we het toch een (heel klein

• 05 November 2015 - 21:23

Janny:

Hoi Rianne.
    Geweldig om zulk werk te kunnen doen. Ook leuk om een ander stuk
    van de wereld te zien en te beleven.
    Een goede tweede helft gewenst. Groeten Janny

• 06 November 2015 - 16:28

Lien Blauw:

Hoi Rianne
    Goed om te horen dat je het weer naar je zin heb,had ook niets anders verwacht.Er komt weer heel wat menselijk leed bij je voorbij
    Leuk ook de uitstapjes
    Nog heel veel succes verder.
    Groet Lien

• 07 November 2015 - 08:36

Esther Vd Broek:

Hoi Rianne,

Wat mooi om je verhalen te lezen... Het verhaal van dat meisje van 6 jaar heeft me enorm geraakt!
    Als ik je verhalen lees en foto's zie dan ben je van de ene kant in een totaal andere wereld, en tegelijkertijd heb ik het idee dat je daar toch ook weer dezelfde zorg levert als hier. Bijzonder hoor Rianne!
    Jij mag nog een goeie maand daar verder, heerlijk!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Fijne tijd nog!
    Groetjes Esther

• 07 November 2015 - 14:12

Geert:

Beste Rianne,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat je een erg gezellige dag zult hebben daar.
    Met een zangersgroet namens het bestuur en leden,

Addie Verspuij
    Geert Huisman

• 08 November 2015 - 15:31

Gerda Dijkstra:

Ha Rianne,
    Ook nog jarig geweest lees ik net.
    Alsnog van harte gefeliciteerd, toch zeker nog wel een klein feestje gehad?
    Fijn dat je naast je mooie en zware werk ook nog van uitstapjes kunt genieten.
    zo vliegt de tijd voorbij en kom je straks weer met mooie verhalen en indrukken thuis.
    Sterkte nog deze laatste periode en hartelijke groet,
    Gerda

}

• 11 November 2015 - 16:45

Marianne Bas:

Ha Rianne,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een gezond nieuw jaar gewenst.
    Met plezier en respect heb ik je verhalen net zitten lezen.
    Wat een prachtig werk doe jij daar met al je collega vrienden en vriendinnen.
    Je maakt zo heel veel mee. Mooie, maar ook aangrijpende en moeilijke gebeurtenissen.
    Dan mag je zeker ook genieten op het strand van zon, zee en rust.
    Ook fijn dat er mensen weer gezond naar huis kunnen.
    Ik wens je nog een mooie en gezegende tijd daar en sterkte in je werk.
    Lieve groet,
    Marianne Bas

• 15 November 2015 - 20:59

Hilly Westra:

Lieve Rianne,

Wat geweldig en ontroerend om je reisverslagen te lezen. Wat goed dat er zoveel mensen vrijwillig hun vrije tijd en liefde geven aan grote en kleine mensenkinderen die hulp nodig hebben.
    Dit is wel een heel ander project dan ons project in Malawi. Van een bouwproject naar een project waar mensenkinderen verzorging en aandacht nodig hebben. Met ontroering heb ik je verhaal gelezen over het meisje met brandwonden. Mooi dat het langzaam iets beter gaat. Het is vast een dankbare taak dat je haar kan en mag verzorgen en misschien een beetje kan vertroetelen. Geniet van alle mooie momenten en neem ze mee in je hart. Rianne, veel werkplezier voor de komende week. Petje af voor het werk dat je daar doet.
    We wensen jullie allemaal Gods Zegen toe bij alle werkzaamheden die worden gedaan.
    Een hartelijke groet uit Kollum, Hilly en Piet.

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Madagascar

Aftellen
over 2 weken hoop ik te vertrekken voor 10 weken naar madagascar

Madagascar is een prachtig eiland gelegen op zo’n 425 km voor de kust van Mozambique langs de Straat van Mozambique Madagaskar is op drie na het grootste eiland ter wereld na Groenland, Nieuw Guinea en Borneo. De oppervlakte beslaat 587.041 km2 en Madagaskar is daarmee ongeveer net zo groot als Frankrijk en België samen. Van noord naar zuid is de grootste afstand 1580 km, en van oost naar west is de grootste afstand 579 km. Het hoogste punt van Madagaskar is de Maromokotro, 2876 meter hoog.
Het heeft een zeer bijzondere vegetatie en er komen dieren voor die we nergens anders tegenkomen. Voorbeeld hiervan zijn de diverse soorten Maki’s Lemuren een soort half apen en de talloze soorten kameleons. Zowel de grootste als de kleinste kameleon ter wereld leeft op Madagascar.
De bevolking op het eiland bestaat uit 18 etnische groeperingen, variërend van Aziatisch tot Afrikaans. Over het algemeen zijn ze erg vriendelijk en staan open voor contact. De natuur is prachtig maar komt door de enorme houtkap, gebruikt voor vuur en om landbouw grond te ontginnen in gevaar
De meest belangrijke taal is het Malagasi dat ook veel dialecten kent Frans wordt er nauwelijks meer gesproken Het land kent veel ziektes, zoals malaria, Murine typhus, Hepatitis A, hondsdolheid en de pest. De kindersterfte is erg hoog, een op de tien kinderen sterft en in de zuidelijke regio zelf vier op de tien De gezondheidssector heeft zeer beperkte middelen en is door de politieke crisis en sancties nog op achteruitgegaan. De rijken en toeristen kunnen in particuliere ziekenhuizen verzorgd worden voornaamste religies zijn voor 52% animistische religies (waaronder voorouder-en amuletaanbidding), voor 41% het christendom en voor 7% de islam. zijn veel fady, regels en gebruiken die per streek sterk verschillen. Het is bijvoorbeeld strikt verboden om graven te fotograferen
De woningen op het platteland zijn onverwarmd en gebouwd met lokale materialen. Wel is er een vuurhaard om te koken met hout, waarbij de rook langs een open venster ontsnapt. Er wordt altijd gekookt met een houtvuur, zelf in de restaurants.
De hoofdstad is Antananarivo waar ik aankom met het vliegtuig en een nachtje blijf slapen. De andere morgen vertrekken met alle aangekomen Volunteers met de bus voor een reis van +/- 8 uur naar de haven van Taomasina waar de Africa Mercy ons verwacht en verwelkomt