De laatste week - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

De laatste week

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 November 2015 | Madagascar, Toamasina

Het is zaterdag mijn laatste weekend in Madagascar.
Ik lig op het strand onder een parasol te genieten van het warme weer
De laatste weken is het wat rustiger geworden in de outpatient.
Nog steeds zie ik 3 keer in de week het meisje met de brandwonden. Het wondplan is veranderd wat betekent dat het verwijderen van het oude verband nog wel pijnlijk is maar niet meer zo erg als eerst. Bleach water of vinigar hoeft niet meer en dat was het meest pijnlijk.
Helaas is er geen vooruitgang en gaan de wonden nog steeds niet dicht. Moeder wordt niet alleen pastoraal maar nu ook meer financieel ondersteund door Mercy Ships.
Er zijn verschillende foto's van mij en patiënten gemaakt.

Het sociale leven aan boord is druk, er is altijd wel iemand om mee te praten of uit eten te gaan. Aan lezen of een verhaal schrijven kom ik bijna niet toe.
Vorige week zondag zijn we met een stel een dagje naar Foulpoint geweest. Daar hebben we een fort bezocht. Manda fort
Dit fort werd gebouwd door een koning en diende als toevluchtsoord voor de mensen om te ontsnappen aan de slaven handelaars. Vanuit het fort konden de mensen via een tunnel het woud in verder vluchten.
Aan het strand hebben we lekker geluncht en gerust tot het tijd was weer naar huis te gaan en daarna hadden wij een probleem. Normaal rijden er heel veel taxi busjes richting Tamatave.
Dat was nu ook wel zo alleen zaten ze allemaal vol met mensen of met lychees. Bij een soort restaurant vertelde ze ons dat heel moeilijk is nog een bus met plaatste voor 4 personen te vinden in de lychee tijd.
Daar stonden we dus, wat nu.
Gelukkig kwam er iemand langs met een pick-up truck en hij bood ons de laadbak aan om in mee te rijden. De voor en achterbank van de auto waren al bezet. Dan maar in de laadbak zitten.
Het ging met hoge snelheid en af en toe vlogen we wat omhoog, het was gelukkig droog en niet koud. We werden keurig bij de poort afgezet. Het bleek dat de bestuurder w,s iets van een hoge positie heeft bij de regering.

Op vrijdag mocht ik gelukkig de dress ceremonie meemaken.
Dat is een belangrijk moment voor de vrouwen die geopereerd zijn van een fistel waardoor ze soms jaren ongewenst urine verlies hebben.
Veel van deze vrouwen worden door hun man verlaten en buiten de gemeenschap gehouden.
Niet alle operaties hebben het gewenste resultaat maar de meeste vrouwen hebben na de operatie geen last meer van urine verlies en zijn droog.
Zo'n fistel ontstaat na een soms dagen lang durende zware bevalling, meestal is het kind dan ook overleden.
Na de operatie als de vrouwen klaar zijn om naar huis te gaan krijgen ze allemaal nieuwe kleding, opgemaakt en nagels gelakt, dit alles om ze na jaren van afwijzing samen met het herstel ook weer hun waardigheid terug te geven.
De dress ceremonie is dan ook een groot feest voor ze.
Mijn laatste weekend in Madagascar bracht ik door in Generation hotel met fijne mensen. Heerlijk gezwommen en gewandeld langs het strand. Wat zal ik dit missen de zon en lekker warm weer en de aardige mensen. Terug op het schip zie je overal de kerstbomen staan. Advent is begonnen.
Deze week nog werken, Afscheid nemen van patiënten, dayworkers en alle vrienden,
Tot ziens in Holland brrrrr

• 30 November 2015 - 19:39

Els:

Hoi zus,

Geniet nog even van je laatste week. Hier komt het met bakken uit de lucht, geen pretje. Je hebt weer een fantastische tijd gehad zo te lezen. Ik hoor je verhalen graag als je weer terug bent. Ik wens je alvast een goede vlucht terug!

Els

• 30 November 2015 - 22:16

Jolanda:

Al weer bijna voorbij! Een fijne week nog Rianne. Daarna een goede reis terug. We zien je snel weer in Gorinchem,

Groet,
    Jolanda

• 01 December 2015 - 07:52

Dita Kapteijn:

Hallo Rianne,
    Bedankt weer voor een mooi verslag, dat een mooi inkijkje geeft wat er ergens in de wereld gebeurt, mooie lieve en interessante foto's.
    Ik wens je nog een paar mooie dagen daar en dan weer op naar ons kikkerlandje, waar het nat, winderig tot stormachtig was .
    Goeie thuisreis
    Dita

• 01 December 2015 - 11:40

Gerda:

Ha Rianne,
    Weer genoten van jouw verslag.
    Werk ze nog deze week en dan een goede reis en een behouden thuiskomst weer.
    Zal niet meevallen hier, met die wind en regen, misschien kun je een beetje
    zonneschijn voor ons meenemen.
    hoop jouw nog een keer te spreken.
    Hartelijke groet,
    Gerda

• 02 December 2015 - 22:05

Janny:

Hoi Rianne,

Op de valreep nog even een reaktie: wat heb je weer veel beleefd, prachtig om
    te lezen. Mooie foto's !
    Goede reis terug en we zien elkaar snel,
    groet, Janny

• 05 December 2015 - 11:02

Omi Teus@com.nl:

Hallo Rianne,heb je gevolgd.Petje af.zie je volgende week weer.Ik wens je een heel goede reis naar huis.gr.
    Teus van den oever.

• 07 December 2015 - 10:23

Danielle:

Hej mams,

klinkt geweldig en indrukwekkend.
    Fijn voor dat meisje dat het nu minder pijnlijk is.
    En wat mooi die dress ceremonie :)
    Ja het weer, natuur en mensen... dat ga je weer missen.
    Maar wel fijn dat je vandaag weer thuiskomt

Liefs, Danielle

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Madagascar

Aftellen
over 2 weken hoop ik te vertrekken voor 10 weken naar madagascar

Madagascar is een prachtig eiland gelegen op zo’n 425 km voor de kust van Mozambique langs de Straat van Mozambique Madagaskar is op drie na het grootste eiland ter wereld na Groenland, Nieuw Guinea en Borneo. De oppervlakte beslaat 587.041 km2 en Madagaskar is daarmee ongeveer net zo groot als Frankrijk en België samen. Van noord naar zuid is de grootste afstand 1580 km, en van oost naar west is de grootste afstand 579 km. Het hoogste punt van Madagaskar is de Maromokotro, 2876 meter hoog.
Het heeft een zeer bijzondere vegetatie en er komen dieren voor die we nergens anders tegenkomen. Voorbeeld hiervan zijn de diverse soorten Maki’s Lemuren een soort half apen en de talloze soorten kameleons. Zowel de grootste als de kleinste kameleon ter wereld leeft op Madagascar.
De bevolking op het eiland bestaat uit 18 etnische groeperingen, variërend van Aziatisch tot Afrikaans. Over het algemeen zijn ze erg vriendelijk en staan open voor contact. De natuur is prachtig maar komt door de enorme houtkap, gebruikt voor vuur en om landbouw grond te ontginnen in gevaar
De meest belangrijke taal is het Malagasi dat ook veel dialecten kent Frans wordt er nauwelijks meer gesproken Het land kent veel ziektes, zoals malaria, Murine typhus, Hepatitis A, hondsdolheid en de pest. De kindersterfte is erg hoog, een op de tien kinderen sterft en in de zuidelijke regio zelf vier op de tien De gezondheidssector heeft zeer beperkte middelen en is door de politieke crisis en sancties nog op achteruitgegaan. De rijken en toeristen kunnen in particuliere ziekenhuizen verzorgd worden voornaamste religies zijn voor 52% animistische religies (waaronder voorouder-en amuletaanbidding), voor 41% het christendom en voor 7% de islam. zijn veel fady, regels en gebruiken die per streek sterk verschillen. Het is bijvoorbeeld strikt verboden om graven te fotograferen
De woningen op het platteland zijn onverwarmd en gebouwd met lokale materialen. Wel is er een vuurhaard om te koken met hout, waarbij de rook langs een open venster ontsnapt. Er wordt altijd gekookt met een houtvuur, zelf in de restaurants.
De hoofdstad is Antananarivo waar ik aankom met het vliegtuig en een nachtje blijf slapen. De andere morgen vertrekken met alle aangekomen Volunteers met de bus voor een reis van +/- 8 uur naar de haven van Taomasina waar de Africa Mercy ons verwacht en verwelkomt