Voor vertrek - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Voor vertrek - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Voor vertrek

Door: Rianne v Wingerden

Blijf op de hoogte en volg Rianne

01 Januari 2017 | Benin, Cotonou

Van 8 januari tot 20 maart mag ik weer gaan werken in de outpatient van de Africa mercy

Het schip ligt dan voor de vijfde keer in de hoofdstad van Benin, Cotonou
Twee jaar geleden stond Benin ook op de planning. Alles was voorbereid, iedereen ingelicht. Het schip hoefde alleen nog maar aan te meren… En toen sloeg het ebolavirus toe op nog geen honderd kilometer afstand in buurland Nigeria. Omdat het risico voor besmetting te groot was en het schip niet geschikt is ter bestrijding van ebola, wast het schip genoodzaakt uit te wijken naar Madagaskar. Voor mij ging toen mijn werken in de outpatient niet door en ben dus heel blij dat ik nu alsnog naar Benin kan

Vijfde keer Benin
Benin en Mercy Ships zijn oude bekenden van elkaar. Op 4 december 1997 voer de voorloper van de Africa Mercy, de Anastasis, voor het eerst het West-Afrikaanse land binnen, om het land daarna nog twee keer aan te doen. In 2009 maakte Benin kennis met de Africa Mercy.

Is het na vier bezoeken nog steeds nodig, denkt u misschien? Helaas wel. In een land met ruim tien miljoen inwoners is het probleem van de ondermaatse gezondheidszorg niet een-twee-drie op te lossen. Maar we blijven strijden voor iedere inwoner die deze zorg zo hard nodig heeft. Door het intensief trainen van het lokale medische personeel en door voort te bouwen op de projecten die we in eerdere werkperiodes gestart zijn (onder meer verschillende medische klinieken), zorgen we voor een zo groot mogelijke impact. Daarbij komt, dat als we één mens redden, we de hele wereld redden voor die persoon. Ieder mens is kostbaar in Gods ogen.
Wist u dat Benin:
- het bijna drie keer zo groot is als Nederland,
- plaats 166 heeft op de Human Development Index (Nederland: plaats 5),
- 64% van de bevolking jonger is dan 25 jaar,
- 53,1% onder de armoedegrens leeft,
- er 1 ziekenhuisbed is per 200 personen,
- en 0,06 artsen per 1000 inwoners? In Nederland zijn er 50x zoveel.
- Gemiddelde levensverwachting: 53 jaar

De huidige gekozen president is Patrice Talon

De economie van Benin is onderontwikkeld en drijft vooral op landbouw, de productie van katoen en regionale handel.
Het christendom vormt met 42,8% de grootste religie in Benin. Daarvan is het grootste deel (27,1% van de bevolking) katholiek). 24,4% van de bevolking is moslim. Het land is sinds de oprichting in 1969 lid van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking. In het zuiden zijn er veel aanhangers van voodoo (17,3% van de bevolking).
De lokale gebruiken en tradities zijn vaak verweven met het christendom of de islam. De python wordt er als een heilig dier beschouwd, waaraan ettelijke tempels gewijd zijn. De slang aanraken zou geluk brengen. De bekendste pythontempel staat in de plaats Ouidah, ter ere van de slangengod Dangbé.

In Benin leven ongeveer veertig verschillende etnische groepen. 49% van de bevolking bestaat uit Fon, dat daarmee de grootste etnische groep is. Andere etnische groepen zijn onder andere de Adja, de Yoruba ,de Ottamari (of Somba) en de Bariba

De meeste van deze groepen hebben hun eigen taal. Toch is Frans, dat vooral in de grote steden wordt gesproken, de officiële taal. Naast het Frans zijn het Fon en het Yoruba de meest voorkomende talen.

Op het schip wordt Engels gesproken en werken we met vertalers die Engels, Frans en sommigen zullen ook fon of Yoruba spreken.

De grootste stad van het land is Cotonou met 762.000 inwoners; Cotonou is tevens de enige stad die aan de kust gelegen is; in Cotonou bevindt zich ook de enige internationale luchthaven van het land.
De officiële hoofdstad Porto-Novo is met 250.000 inwoners de tweede stad van het land. Grootste stad van het noorden, derde stad van het land, is Parakou (164000) (inwoneraantallen).

• 01 Januari 2017 - 12:34

Nelleke Zwart-'t Hart:

Ha Rianne, vlieg jij naar de hoofdstad van Benin oom dat in te schepen? Heel veel succes!

• 02 Januari 2017 - 12:40

Gerrit En Joke Bons:

Rianne heel goede reis. Sterkt bij alles, en vooral heel veel plezier bij je werk en alle mooie dingen die je gaat beleven. We gaan je volgen. Lieve groet Gerrit en Joke

• 03 Januari 2017 - 10:48

Danielle:

Daar gaat ze... tof die info :D

• 03 Januari 2017 - 12:05

Anneke:

Hoi Rianne, na ons kerstconcert heb ik je niet meer gezien om je een heel mooie reis toe te wensen. Je begint de eerste maanden van 2017 met een prachtige daad van liefdadigheid. Ik wens je een geweldige tijd en ga je volgen. Gr. Anneke

• 03 Januari 2017 - 21:46

Nely Maris:

Ha Rianne
    Leuk om te lezen. Het echte werk gaat al gauw beginnen. Ik ga je volgen, groeten Nely

• 05 Januari 2017 - 00:10

Dita Kapteijn:

Hallo Rianne,
    Vanuit een andere verte op deze wereld wens ik je behalve een goed, gezond en gelukkig nieuwjaar een heel goede reis naar Benin en ik ga je weer volgen.
    Jouw buurvrouw die aan je "vast zit". Succes daar.

• 06 Januari 2017 - 20:42

Els:

Hoi zus, wat fijn voor je! Geniet er van!

• 06 Januari 2017 - 22:29

Dik Van Andel:

Hallo Rianne,
    Heel goede reis en wens je Gods zegen op je werk dat je daar gaat doen en hopen elkaar in
    maart weer tezien in Sliedrecht .
    Ik zal proberen je te volgen. Groeten Dik en Gijsje.

• 10 Januari 2017 - 13:00

Diny Mudde:

Hoi Rianne
    Vanmorgen Bijbel studie gehad,en daar hoorde ik dat je Zaterdag al vertrokken was.
    Rianne Ik wens je een goede tijd en Gods zegen op je werk.

• 10 Januari 2017 - 18:44

Marjolein De Koning:

Mooi dat je je geloof handen en voeten wil geven. God's zegen over je verblijf op de Africa Mercy.

• 10 Januari 2017 - 18:45

Mirjam Lodder:

Hoi Rianne,
    heel veel succes met het werk dat daar op je wacht. Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit doet en wens je dan ook een prachtige tijd toe, waar je zelf vooral van moet genieten. Het "Hallelujakoor" draag ik op aan jou ( 27 januari) :-) Lieve groet, Mirjam

• 10 Januari 2017 - 19:04

Marianne Bas:

Ha Rianne,
    Dat je nu weer op je plek mag zijn, om dit prachtige werk te doen. Heel veel zegen en een mooie en gezellige tijd gewenst, met alle mensen daar.
    Leuk om je verhaal te lezen. Lieve groet, Marianne