Hoe is het werken in the outpatient - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Hoe is het werken in the outpatient - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Hoe is het werken in the outpatient

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

01 Maart 2017 | Benin, Cotonou

Werken in the outpatient
Ambulatory: 3
General: 78
Maxillofacial: 249
Orthopedic: 34
Plastics: 156
Ponsetti: 1

For a total of 521.

Het werken in the outpatient is een uitdaging op zich.
Elke nurse heeft voor zover dat kan haar eigen patiënten.
Ook het werken met de day crew is enerverend. Nu zij al vanaf september op the outpatient werken weten ze al best veel over wondzorg. Dat geeft soms wel eens een discussie en moet ik uitleggen dat ik de wondzorg verander.
Ze helpen met vertalen en na 6 maanden hebben ze soms al van alles aan de patiënt vertelt wat ik niet kan verstaan als ze in het Frans of Fon spreken.
Dan maar erop vertrouwen dat het goed komt.
Het blijft altijd weer een uitdaging om er achter te komen hoeveel en welke medicijnen mensen innemen. Als ik vraag of ze nog en hoeveel paracetamol ze slikken krijg ik vaak het antwoord dat ze innemen wat hun ooit vertelt is bij ontslag van de afdeling. Na nog eens vragen of ze pijn hebben krijg je als antwoord dat ze geen pijn hebben en geen paracetamol meer slikken.
Zie daar de verwarring.
In de ochtend is de day crew best actief maar als de dag vordert en er minder te doen is zie je ze vaak ergens in een hoekje een dutje doen.
Sommigen staan al om 4 of 5 uur op om eten voor te bereiden. Kinderen verzorgen en soms een uur of langer reizen voor ze om 8 uur op het schip aankomen. Geen wonder dat ze een slaapje pakken als het kan.
Ook is er veel pret onderling waar wij natuurlijk niks van verstaan.
Ze hebben een keer heel veel lol gehad omdat ik aan een patiënt probeerde uit te leggen hoe ze bij pijn score moest aangeven hoeveel pijn ze hadden.
Om pijn te meten gebruiken we de gezichtjes, 0 is geen pijn
10 de meest erge pijn die je kunt bedenken.
Ik hield mijn vingers over de 8 en de 10, maar die vlieger ging niet op. Ze duwde mijn vingers weg en wees met een rustig gebaar de 10 aan. Ik probeerde uit te leggen waar de gezichtjes voor stonden en om duidelijk te maken dat een pijn score van 10 wel heel erg is door te zeggen, dat die pijn zo vreselijk is dat het enige dat je nog wilt is doodgaan.
Nou de day crew had een geweldige dag en rolde ongeveer over de vloer van het lachen. De patiënt bleef bij de 10.
Vandaag een paar leuke foto's gemaakt. Sommigen zijn nu al verdrietig dat ik over 2 1/2 alweer vertrek

  • 02 Maart 2017 - 10:17

    Els:

    Hoi zus,

    Wat ee leuk verslag weer en de foto's spreken voor zch. Ik denk dat jij ook een beetje verdreitig zult zijn als je het schip over 2.5 week moet verlaten.

    Groetjes,
    Els

  • 04 Maart 2017 - 21:27

    Oom Tinus En Tante Bep:

    Hallo Rianne, hier is alles goed hoor. een leuk reisverslag heb je weer. Donderdag naar je Moeder geweest en samen met haar naar Tante Dit. Tante Dit heeft gordelroos in haar gezicht en heeft veel pijn.
    Als je over 2,5 week weer thuis komt hopen we dat het weer beter gaat met haar.
    Met je Moeder gaat het goed hoor.
    Hartelijke Groeten en nog een fijne tijd
    Goede reis terug hoor.

  • 05 Maart 2017 - 20:31

    Danielle:

    Ziet er zeker gezellig uit! :)
    Geniet nog van je 2,5 week mooi werk

    Liefs, Danielle

  • 07 Maart 2017 - 21:16

    Henderika Koster:

    Hoi Rianne
    Wat doe je weer bijzonder werk
    Wat weer en gezellig filmpje
    Jan Jente zit naast mijn en vraag gaat dit over malawi

  • 19 Maart 2017 - 18:55

    Martha:

    En toen...?! Behalve jezelf zie ik nog 3 bekende MShippers, Rianne! Dat moet toch ook speciaal zijn geweest, joh!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Cotonou

Rianne

Lieve mensen Benin is de volgende bestemming Gr Rianne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 50457

Voorgaande reizen:

08 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Benin

26 September 2015 - 07 December 2015

Madagascar

28 September 2013 - 09 November 2013

Congo Brazzaville

19 September 2011 - 18 November 2011

Mijn eerste reis naar Sierra leonne

Landen bezocht: