De laatste dag - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu De laatste dag - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

De laatste dag

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Maart 2017 | Benin, Cotonou

Het is zondagmiddag de laatste dag aan boord.
De afgelopen weken veel afscheid genomen van veel Nederlanders die naar huis gingen, daar hoort bij uit eten gaan met elkaar wat natuurlijk heel gezellig is.
Afgelopen donderdag afscheid genomen van patiënten die nog net niet helemaal genezen waren en afscheid genomen van de dayworkers.
Zoals zij het zeggen " zijn we net goed gewend en dan ga je alweer"
Ja het blijft lastig dat afscheid nemen. Ik heb het prima naar mijn zin en wil eigenlijk nog niet weg

Naast het harde werken is het goed om tijd te hebben voor ontspanning.
Dit weekend is het shipholliday dat betekent een lang weekend vrij zijn.
Op vrijdag wordt er voor zover dat kan niet gewerkt en was ik lekker vrij.
We hebben er een cultuurdag Benin van gemaakt.
Met een flinke groep in een Volkswagen bus ( een oude brandweer wagen) ja we passen erin met 17 personen. Wel wat krap maar wie maalt daar om. We hadden zelfs airco ( open ramen)
We zijn door Porto Novo gereden en hebben een standbeeld van de laatste koning, koning Toffa bezocht
Doorrijden naar Adjarra waar we een museum bezoeken met oude voorwerpen zoals maskers en een soort stoelgoden voor allerlei kwalen en kleding voor de voodoo ceremonies
Ik heb er niet alles van begrepen want onze gids had wel wat moeite met het Engels.
Wat ik erg leuk vond was de Djembe les die we kregen. In Adjarra worden de Djembe gemaakt.
In de zelfde plaats hebben we heerlijk gegeten. Het was varkensvlees maar smaakte niet naar varken en was ontzettend lekker, bij de maaltijd zat ook cassave en een soort gestampte mais die tot plakken was gesneden. Alles eten met je handen.
Met een volle buik stappen we in 2 grote kano's en varen over een rivier midden in de bush. Wat ons dan opvalt is de rust en stilte geen herrie. Aan boord hoor je altijd de motoren van het schip of de airco en het vacuüm systeem van de toilet en douche.
Op het eindpunt aangekomen loopt een van de boten vast en voor ik het weet zit ik op de rug van een van de gidsen die mijn droog aan land zet. Hilariteit alom want sommigen onder ons wegen tegen de 100 kilo maar die zijn zelf door het water gelopen. Dat wilden ze die jongens niet aandoen, hoewel ze bere sterk zijn die mannen
Tot onze verrassing kwamen we na een korte wandeling op een agri cultuur boerderij aan. Hier worden veel kippen, kwartels, wat varkens en wat vissen en groenten gekweekt. Van de zaden van de palmboom wordt olie geperst.
Dit is een particulier bedrijf en zag er erg goed uit.
Weer terug naar de boten maar nu lopen we allemaal zelf door het water veel te lekker en met de bus terug naar het schip.
Wat ben je na zo'n dag blij met de airco en een douche.
Zaterdag samen met een stel een taxi genomen die ons naar een hotel met eigen strand heeft gebracht. Lekker zitten kletsen onder een zonnescherm en hier konden we ook goed zwemmen omdat het in een soort baai was en daardoor weinig golven en geen stroming was.
Heerlijk nog meer bijgekleurd.
Als afsluiting van mijn periode aan boord uit eten geweest bij L'impala.
En daar zitten we dan de laatste was gedaan bed afgehaald koffer ingepakt nog even op denk 8 genieten van de wind en de zon en uitzicht op de haven en de zee.
Helaas het is weer voorbij wat zal ik het missen, ja ik kom terug dit jaar nog is de bedoeling.

• 19 Maart 2017 - 15:29

Dita Kapteijn:

Hallo Rianne,
    Na een hele lange tijd zwijgen mijnerzijds ben ik op de valreep toch nog met een reactie op jouw laatste verslag.
    Ja jij neemt met een bloedend hart afscheid van het schip en van de nensen daarop. Jij hebt weer goed je best gedaan, maar er ook veel voor terug gekregen. Je had deze reis meer nederlanders dan de vorige reizen dacht ik en het klinkt allemaal erg gezellig en prettig.
    Ik wens je nog een mooie afronding van deze reis en een goeie reis terug.
    Het straatje kijkt naar je uit.
    Groetjes en zoen van

Dita

• 19 Maart 2017 - 15:49

Annemarie Rijkaart:

Hoi Rianne,

Mooi om te lezen dat je een goed afscheid hebt van patienten, dayworkers en collega's. Zo week je langzaam los van een prachtige tijd aan boord. Heb een goede reis en veilige thuiskomst morgen in Nederland.
    Tot ziens! Groetjes, Annemarie

• 19 Maart 2017 - 16:19

Jolanda:

Het is alweer om! Bedankt voor je verslag en de prachtige foto's. Wat heb je weer veel kunnen doen.
    Ik wens je een goede reis naar huis. Zien we je gauw weer bij de leesclub.
    Groetjes van Jolanda

• 19 Maart 2017 - 18:36

Martha:

Sjonge-jonge: Einde verhaal Rianne.... Je komt alweer naar huis! Ja, je zegt: 'Helaas het is weer voorbij wat zal ik het missen, ja ik kom terug dit jaar nog is de bedoeling'. En hoe ga je dat dan doen?! Je blijft reizen, joh! Of bedoel je hiermee: dit jaar, dan in Cameroon? Als dat zo is...... Liefs en sterkte met ons Nederlandje en z'n dingen....

• 20 Maart 2017 - 21:11

Mary Burmania:

Dag Rianne,
    Wat een ervaring! Heel bijzonder!
    Goede reis naar huis.
    Groetjes, Mary

• 21 Maart 2017 - 09:52

Ria De Man:

Wat een mooi verslag van je laatste dagen. de natuur is adembenemend en je ziet geen treurnis of ontevredenheid bij de bewoners. Dat moet ook een heerlijke ervaring zijn. Dat is in ons landje wel anders. Dat je dit jaar nog weer teug wilt begrijp ik heel goed. Je kunt zoveel betekenen voor de mensen aldaar en dat geeft een grote voldoening.

groetjes Ria

• 21 Maart 2017 - 10:22

Dik Van Andel:

Hoi Rianne wat gaat de tijd toch snel Mooi verslag van de reis
    Hele goede thuis reis.En hoop je snel weer tezien En dan weer de Marcus Passie.

Groeten Dik.

• 21 Maart 2017 - 21:00

Wim En Janny:

Hoi Rianne,

Wat een geweldige belevenis is dit weer geweest.
    Mooi om te lezen.
    Wij wensen je een goede reis en welkom in Nederland.
    Het wordt in ieder geval mooi weer!