Vrijdag 7 october - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Vrijdag 7 october - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 7 october

Door: Riannevwingerden

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

Vrijdag 7 october

Ik zit in de ruimte bij de computers met uitzicht op de oceaan. De ander kant van het schip biedt uitzicht op de zeecontainers ik ben vanmiddag vrij en helaas zit ik niet op het dek. Het is bewolkt en regent bij tijd en wijlen en waait nogal hard.
Nu kan ik wel overdekt buiten zitten maar daar zijn de stoelen zo hard en recht dat ik er toch maar voor kies om binnen te zitten met een linnen jasje aan vanwege de airco. Er is altijd geluid. Is het niet van de mensen dan wel van de airco of als je op dek zit van het verkeer in de stad en het werk bij de zeecontainers. Dan zal ik de stilte thuis vast weer waarderen

Afgelopen zondag naar een kerkdienst in Watherloo, een plaatsje buiten Freetown geweest, ongeveer een uur rijden. De weg was niet eens zo slecht. En verkeerregels zijn er niet
Bij het afslaan van de doorgaande weg rij je een voormalig vluchtelingen plaats in.
Hier kom je dan stenen huizen tegen met ook wat ruimte erom heen alles veel ruimer en minder vuil niet te vergelijken met Freetown.
Elke zondag gaan er mensen van Mercy Ships naar deze dienst en het is traditie dat de nieuwkomers zich voor de microfoon voorstellen. Je naam en waar je vandaan komt.
Als iedereen dat heeft gedaan mag je gaan zitten en wordt je door de gemeente toegezongen daarna kot iedereen je een hand geven.
Toen ik mijn naam zei reageerde er iemand van de gemeente. Eerst dacht ik dat het misschien een van de patiënten was maar later bleek dat er hier in Sierra Leone een populaire zangeres is met mijn naam maar dan op zijn Engels uitgesproken, hebben ze mij nog niet horen zingen ha ha. Ik hoop nog wel een keer een foto en haar muziek te horen
Een dergelijk dienst is een belevenis. Een Keyboard en drumstel en een paar redelijk grote boxen voor een dergelijk kleine ruimte en zingen geweldig. Jammer dat er niet gezongen werd uit het gezangen boekje want daar stonden wel liederen in die ik kende, vandaag werd er veel uit het hoofd gezongen.
De mensen zagen er prachtig uit. Ook de kinderen Er was een jongentje van misschien 5 jaar in een zwart pakje met wit overhemdje. Ik vind de kleding van de vrouwen zo mooi.
Na de dienst foto’s maken en dan willen alle kinderen op de foto.

Veel van de patiënten die naar de outpatiënt komen leven in het Hoop centrum omdat ze te ver weg in de provincies wonen. Sommigen blijven er al heel lang. Ja, ik zie veel mismaaktheid en toch valt dat weg omdat de mensen zo vriendelijk en positief zijn.
Er komen hier veel keloïd voor dat is een wondje wat geneest en het litteken blijft dan maar doorgroeien en stopt niet bij de wondranden. Het kan heel groot worden en rare vormen hebben Ook zie je veel brandwonden littekens met vergroeiingen zodat ellebogen niet gestrekt kunnen worden of polsen die tegen de arm aan getrokken worden. Beroemd is Dr Cary die veel gezicht reconstructies doet. Mensen weer een neus geeft b.v. of hazenlippen en gesleten verhemelten weer sluit met een prachtig resultaat.
Ik zie allen het resultaat en kan nog wel op foto’s, die altijd vooraf gemaakt worden zien hoe het er eerst heeft uitgezien
Ook ben ik 1 keer in het kinderziekenhuis geweest hier vlak bij het schip en wat ik daar gezien heb is schokkend. Dat is het beeld wat wij van Africa hebben 2 kinderen tegelijk in een bed moeder erbij. Vies, weinig personeel en geen spullen. De gezondheids zorg voor zwangere en kinderen tot 4 jaar is gratis en dat maakt dat de kindersterfte al een stuk is verminderd, maar dit was verschrikkelijk om te zien. Dan zijn de mensen die naar het schip komen echt veel beter af.

Dit weekend ben ik vrij en ga 2 dagen de boot af naar het reservaat voor chimpansees. Even het oerwoud in


  • 07 Oktober 2011 - 19:40

    Marieke:

    sjeetje een hoop heftigheid dus zo te horen!

  • 07 Oktober 2011 - 20:58

    David En Jolanda:

    Wat een ervaringen Rianne. Goed dat je daar bent om te helpen. Echt nodig!
    Bedankt voor het meesturen van die mooie foto's.

  • 07 Oktober 2011 - 21:20

    Carina:

    Hey Rianne
    Wat een prachtige foto`s!!!!
    En wat een aangrijpend verslag....maar mooi om zo te lezen wat je schrijft!!!.......Het mooie van de mens zit hem niet in het uiterlijk!!! jammer dat nog niet de hele wereld dat weet dan zou het een stuk mooier zijn!!!! ik moest je de hartelijke groeten doen van het echtpaar H uit giessenburg( hoop dat je het snapt,beroepsgeheim he) ook zij hebben je waar ben jij nu adres en lezen je avonturen mee!!!!
    he meissie hou je taai en keep on going!

  • 08 Oktober 2011 - 08:50

    Nelleke ZwartHart:

    Ha Rianne, ja schrijnende situaties zijn in Afrika nog aan de orde van de dag, maar gelukkig dat er mensen zijn die er druppeltjes liefde brengen, worden uiteindelijk toch een grote plas hé.

  • 08 Oktober 2011 - 15:43

    Dita Kapteijn:

    ja, ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers: indrukwekkend waar je mee bezig bent en ook van al die andere vrijwilligers natuurlijk. Maar ook zo brood en brood nodig..
    Je schrijft ook van het vinden van een goed en rustig plekje aan boord om eens lekker te zitten, kan ik me voorstellen.
    Heb ik een vraag. Ik weet hoe de maaltijden aan boord een belangrijk plaats innemen. Hoe is de kok/kokkin?
    een fijn weekend nog.

  • 09 Oktober 2011 - 10:15

    Wim En Janny:

    Rianne,

    Het lijkt ons een goed idee, dat je
    de volgende keer een lied zingt tijdens de kerkdienst.
    Verder zijn we onder de indruk van je
    belevenissen.

  • 09 Oktober 2011 - 13:03

    Gerrit En Joke:

    Ja onde r de indruk zijn we zeker.
    Wat beleef jij veel indrukwekkends.
    Fantastisch dat jullie kunnen helpen.
    Bij dagblad Trouw zat een brief met de vraag Mercy Ships te ondersteunen.
    Hopelijk gaan veel mensen daar gehoor aan geven.
    Sterkte en succes !
    groetjes Joke en Gerrit

  • 09 Oktober 2011 - 13:37

    Gerda Dijkstra:

    Goed om jouw verslag weer te lezen en de foto's te zien.
    Je raakt vast niet uitverteld als je weer terug bent.
    Gaan jullie met een groep naar de chimpansees? Maak maar veel foto's. lijkt me leuk, toch een beetje familie.
    Sterkte bij alle heftige dingen en groetjes van Gerda

  • 09 Oktober 2011 - 15:28

    Tineke Jonker:

    dat lijkt mij inderdaad erg heftig om zo'n kinderziekenhuis in het echt te zien( toch heel anders dan op de televisie) en wij maar mopperen als er iets op is aan materialen in het verpleeghuis, we bestellen gewoon wat nieuws en gebruiken ondertussen een alternatief!
    het zou leuk zijn als je een keer kan zingen in de kerk(solo), want bij ons in de kerk wordt dit ook gewaardeerd.

  • 10 Oktober 2011 - 12:40

    Tea :

    Hoi Rianne,
    Hartstikke fijn om zo je verhalen te lezen en ook de dingen die je allemaal beleeft.
    Ook de foto's erbij, het is altijd goed om er een beeld van te hebben.
    Geniet ervan en ik wacht weer op de volgende editie.
    Groetjes en succes verder.

  • 11 Oktober 2011 - 17:31

    Diny Mudde:

    Rianne
    Wat leuk om te lezen wat zoal mee maakt,mooi zijn de foto''s zo een heel andere wereld dan in ons landje,het verslag is mooi om te lezen en door de foto's krijg ik er een beeld bij

  • 11 Oktober 2011 - 19:21

    Jeannet R.:

    Hoi Rianne,

    Wat een prachtig verslag zeg.
    Ik denk dat het alleen maar duidelijker is dat jullie daar nodig zijn.

  • 11 Oktober 2011 - 19:28

    Jeannet R.:

    het ging even niet goed met de pc!!
    Vervolg:
    En dan die mooie foto`s.
    Wat een ervaring doe je op zeg.
    En dan die liefde en warmte die je de mensen kunt geven, maar ook wat jij van hem mag ontvangen. Wat moet dit toch goed voelen.

    Meid we wachten met smart op het volgende verslag.
    Lieve groetjes Jeannet

  • 12 Oktober 2011 - 10:30

    Danielle:

    Hou je taai!
    Je doet goed werk.

    Blijf ook het mooie van Afrika zien. Het is niet alleen maar ellende, maar ook veel kracht en puurheid. Geniet daarom extra van de jungle en de Chimps!
    We horen graag weer van je :)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lieve mensen Benin is de volgende bestemming Gr Rianne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 50514

Voorgaande reizen:

08 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Benin

26 September 2015 - 07 December 2015

Madagascar

28 September 2013 - 09 November 2013

Congo Brazzaville

19 September 2011 - 18 November 2011

Mijn eerste reis naar Sierra leonne

Landen bezocht: