Nieuwe verhalen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu Nieuwe verhalen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Rianne Wingerden - WaarBenJij.nu

Nieuwe verhalen

Blijf op de hoogte en volg Rianne

15 Oktober 2013 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Mijn eerst week aan boord begon goed met een 4 daagse werkweek. Eens in de 6 weken hebben alle werkenden aan boord 1 extra vrije dag op vrijdag. Het schip stroomt dan ongeveer helemaal leeg.
Zo hadden ook ik en Sandra ons ingeschreven voor een tochtje naar de Gorge. We verzamelen midships om vervolgens met een landrover van Mery Ships naar het begin punt van de wandeling te rijden.
Het was eigenlijk de eerste keer dat ik voorbij het station kwam. De stad heeft redelijk goed geasfalteerde hoofdwegen Alle zijwegen daarvan zijn zand wegen .
Ook hier is het verkeer lekker chaos en langs de weg allerlei stalletjes met koopwaar
Na een half uurtje rijden kwamen we aan op ons beginpunt aan het strand. Jammer dat ik dat niet wist anders had ik mijn badpak meegenomen om na de wandeling even te gaan zwemmen.
We gingen op pad.
He was lekker warm eindelijk de warmte en de zon van Afrika. Het was heerlijk om in de natuur te zijn. Er zijn veel prachtige vlinders te zien en vogels die fluiten in de verte. Het laatste stuk was flink klimmen en zelfs een trap maar dan heb je een geweldig uitzicht. Helaas was het restaurant dicht.
Na wat uitgerusten en praten zij we terug gewandeld naar het strand en hebben we een ander restaurant opgezocht waar we wat gedronken hebben.

Op zondag morgen zijn we naar een evangelische gemeente in Pointe Noire geweest wat op zich ook weer een belevenis is Daar kunnen onze kerken wel iets van leren. Zo worden de nieuwkomers welkom geheten en gevraagd te gaan staan zodat iedereen je kan zien en dan is het handen geven voor en achter je Een dienst begint met worship en dat vind ik eigenlijk wel heel mooi. Het bidden is niet alleen voor de dominee weggelegd op bepaalde momenten bid iedereen hardop en door elkaar heen geweldig. Er was een hele goede band en een vocalgroep met microfoons en versterkers. De tekst werd met een Beamer op de muur geprojecteerd. De deuren blijven de hele dienst open en in de ramen zitten geen ruiten dus de hele buurt geniet mee. Er werd ook aan dacht aan de jeugd besteed met een toneelstukje. Vertaling was niet nodig

De hele week gewerkt en veel patiënten leer ik al kennen en herkennen. Ik kom er weer een beetje in
Volgende keer zal ik het een en ander over de patiënten vertellen

Zaterdag 12 oktober zijn we naar de rivier de Kouilou geweest. Eerst 2 uur in een busje om vervolgens 2 uur te wachten tot de boot klaar is en dan 2 uur heen en weer 2 uur terug te varen. Onderweg even uitgestapt tussen de banen citroenen en cacao bomen lopen.
In de houten boot waren traditionelen stoeltjes geplaats waarop we konden zitten en we droegen geen zwemvesten. Het broertje of misschien wel het zoontje van de stuurman heeft ongeveer de hele vaartocht het water uit de boor geschept


Ik kan helaas geen foto’s laten zien van Patiënten. Het beleid is veranderd het mag niet meer. De mensen op straat vinden het over het algemeen niet prettig als je een foto maakt.

  • 15 Oktober 2013 - 23:52

    Loes Verbeek:

    Wat fantastisch Rianne...dat jecdit weer mag meemaken. Ik volg je via Facebook. Heel veel succes met dit mooie werk!! Geniet ervan.

    Groetjes Loes

  • 16 Oktober 2013 - 07:25

    Ellie Molenaar:

    Hallo Rianne,
    Zo te horen is het daar erg mooi,en de mensen zijn daar erg vriendelijk.Ik wens je daar een werkzame, en fijne tijd, en volg je via Facebook.

    Groetjes Ellie Molenaar.

  • 19 Oktober 2013 - 10:51

    Dita Kapteijn:

    Uit jouw verhaal nu en uit het verleden moet et er veel gewacht worden, maar dat is wel eens goed voor al die haastige mensen in het westen.
    Fijn dat je mooie en leuke uitstapjes kan doen.
    Vandaag wordt je huis weer bewoond, cica 13.00 uur onze tijd komen jouw tante en oom.
    Je tante en ik hebben elkaar al een paar keer telefonisch gesproken. O.a. Of jij een koffizetapparaat hebt of een Senseo. Ik moest toch de planten water geven en ja hoor het stond gewoon op de aanrecht.
    Ze treffen het voor de eerste dag, want het is zacht weer. De zon schijnt wij klagen niet en zo te lezen zit jij natuurlijk wat betreft zon helemaal gord.
    Een mooie goeie werkweek gewenst met je mooie erk groetjes
    Dita

  • 19 Oktober 2013 - 22:04

    Janny Van Barneveld:



    Hoi Rianne,

    Net je verslag zitten lezen en de mooie foto's bekeken. Leuk, dat je naast
    je werk ook nog gelegenheid hebt om het land door te trekken
    De kerkdienst zie ik helemaal voor me!
    Sterkte met je werk en groetjes, Janny


  • 21 Oktober 2013 - 13:50

    Nellie Croes:

    Hallo rianne,
    Ik heb je verslag gelezen en foto's bekeken, wat een ervaring moet het voor je zijn. Een mooie dienst met veel herkenning. Prachtig, dezelfde manier als op Aruba, lekker swingen en uitbundig. Heerlijk. Gewoon genieten. Fijn dat je ook tijd krijgt om erop uit te gaan. Heb je geen last van muggen? Lijkt me broeierig warm. Werk ze nog en geniet vooral.

    H. gr. Nellie Croes

  • 21 Oktober 2013 - 17:27

    Gerda:

    Hallo Rianne,
    Weer genoten van jouw verhalen en foto's.
    Bij een dagje uit heb je veel geduld nodig begrijp ik,
    en fijn dat je dan weer heelhuids bij het schip terug komt.
    Werk ze en tot horen maar weer.
    Groetjes,
    Gerda

  • 22 Oktober 2013 - 12:37

    Janita De Man:

    Hoi Rianne,
    Wat geweldig om te lezen dat je het goed maakt, en kunt genieten van je werkzaamheden, de mensen om je heen en de omgeving.
    Het is elke keer leuk om er even voor te gaan zitten en te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Je krijgt de hartelijke groeten van Mw. P. uit Schelluinen, ze neemt haar petje af wat je doet!!
    Ik zal je belevenissen blijven volgen, succes in alles!!
    Groeten, Janita de Man

  • 22 Oktober 2013 - 20:18

    Danielle:

    ha mams, klinkt leuk!
    en lijkt op de evangelische kerk, dan ga je dat ook leuk vinden :)
    maar Afrokerken zijn wel echt geweldig :D
    geniet ervan

    Liefs, Danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lieve mensen Benin is de volgende bestemming Gr Rianne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 50506

Voorgaande reizen:

08 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Benin

26 September 2015 - 07 December 2015

Madagascar

28 September 2013 - 09 November 2013

Congo Brazzaville

19 September 2011 - 18 November 2011

Mijn eerste reis naar Sierra leonne

Landen bezocht: